Wat docht in berch oars as inkeld stean dêr't er stiet, wachtsjend op it momint dat de wrâld fergiet? Wilens beklimt de mins syn pyk, sjeest oer syn wite flanken nei it dal, fleant der heech oer hinne, feecht der mei in rappe wein yn'e fierte op grutte ôfstân by del, of ferwûndert him yn in loaie stoel oer it sicht op de demoanyske macht dy't de âlde slieper djip ûnder de ierde al mear as tsientûzen jier yn him hat. Wat docht dat mei in berch dy't wachtet oant er wekker wurdt? Grif net folle. Syn tiid is net ús tiid. Wat kin him de minsken skele. Hy docht wat er docht, wachtsjend yn de ivichheid. Wilens draait en draait de wrâld syn rûntsjes om de sinne. It docht dy wat mankelyk tinken, wat is myn tiid noch wurdich, wêr giet it hinne?
fersinne
Dit is in sin dêr't oer neitocht is. Dat is net sa bysûnder, want dat
is mei de measte sinnen faak sa. Foardat der in knappe rigel fan makke wurdt,
is it net ferkeard en stean in skoftke of langer by de wurden stil. Betochtsum
wat optinke dat is de baas, dan kinst dy wilens it proses nochris betinke. Oer
de styl en struktuer bygelyks, mar ek mei belied oer de skrapkes en dakjes en
ferskate aksinten. Want beried giet foar de died, dêr hoege we gjin wurden oer
te ha. Goed trochtinke dus, om dy mar net te fersinnen. Al soest soms graach
wolle dat it skriuwen hielendal folautomatysk gong, as mei in ûnsichtbere hân
oan de muorre. Bygelyks mei in magyske formule om mei in sinfolle sin de stilte
te ferbrekken of tsjin de leechte yn de holle. Ja, skerpsinnich wurk wat de
lêzer ta neitinken stimt en as in byldzjende komposysje de ivichheid
fertsjinnet, dat soe wat wêze. In sin dy't yn ien kear in geve, linige
konstruksje wurdt en dan rint as in klok. Al is dat stinnen fan it hifkjen en
skiftsjen ek wol wat wurdich. Mei de nije stavering is it der trouwens net
better op wurden, mar lit ik dêr fierder mar net oer begjinne. Ik tink leaver
nei oer moaie sinnen en de estetyske kar foar wurden om wat te skeppen dat my
nei't sin is. Om de wille fan de sinnen dy´t klinke as in melody. Dat kinne lange of koarte wêze. It kin de earsten of de lêste wêze of samar ien ergens
ûnferwachts tuskenyn. It kin in sin oer
leafde en frijheid wêze, oer lilkens en leagens of oer haat en de dea. Hoewol dat net sizze wol dat der dan gjin ûnsin
stiet, lykas faaks yn dit stikje, dêr´t oars ek goed oer neitocht is.
waansin
Ik ha in kastfol wurden
dy´t ik rûk, fiel en priuw
om by stil te stean
en yn my omgean lit.
Ik ha in keamerfol ferhalen,
dêr't ik sit, lês en tink
om yn om te slaan
en it sin syn gerak net ûntnim.
Ik ha in húsfol bylden
dy't ik ferlear, fûn en bin
om my by te bliuwen.
Se dogge my tinken
oan wat ik betinke koe
om op te skriuwen
mar mei in mûlfol tosken
ferswij oan it bestean.de optinker
De mins is in ferhaal sei de filosoof yn it filosofysk kafee fol mei minsken. En sa stapte de tinker, dy´t tocht dat er wie, as protagonist en ferteller yn in nijsgjirrich ferhaal. Syn ferhaal gong oer mear as iensidige kommunikaasje, sa die bliken. It gong oer de macht fan fertelde ferhalen dy´t as de werklikheid yn´e geast fan minsken hingjen bliuwe. Bygelyks de grutte ferhalen fan de myten en de sêgen, faak mei de mislieding fan de religieuze leagen en de sympatike mearkes of parabels as lessen yn noarmen en waarden, mei de stichtlike moraal fan it goed en it kwea.
Dus ik bin in ferhaal tocht ik, omdat ik dêr wie en wat sein waard ris goed yn my omgean liet, want ik bin ek in tinker, lykas in prater en ferteller. Mar wa is de harker, frege ik my ôf? Ik harke nei wat de filosoof noch mear te sizzen hie. Hy gong fierder oer it doel fan sosjale lagen fol emoasjes en antwurden op libbensfragen; oer de sin fan it bestean; oer de yllúzje fan it libben nei de dea en ta beslút oer it ûntstean fan ideologyske ferhalen, dêryn stie de mins as in god sintraal. En dêrmei wie it doe dien mei de grutte ferhalen.
Bin ik no dan oan bar? tocht ik, as post-modernistyske optinker fan fiksje en reisferslaggen, de skriuwer dy´t as in Odysseus dwaalt en as Don Quichot striidt yn syn eigen ferhalen. Bin ik de gearstaller fan in libbensferhaal sûnder moraal en universele oriïntaasje? Sa besocht ik my yn it ramt fan it ferhaal in byld fan mysels te bepalen om der letter ferslach fan te dwaan. Om der nei wierheid oer skriuwe te kinnen. Mar ik liet it der al gau by sitte. De stof wie dreger as ik tocht en ik betwivele oft dy werklikheid oait wol by de minsken hingjen bliuwe soe.
raison d'être
Rom sicht yn it
libben jout romte om te libjen oer de eigen grinzen hinne. In wide blik yn de
fierte ferblinet dat ynsjoch net. It eigenwize perspektyf, sa fier it each
rikt, docht je wol ris tinken: wêrom sljochtet elkenien syn grinzen net? Al is it gauris in hiele toer en fyn it paad
yn in plak fol libben en leven. Mei fan
gefolch ast dan ergens bist, datst dan bytiden amper witst hoe'st der kaamst of
watst der sikest en mooglik noch dwaan gean silst of kinst. Hoechst der ommers
net te wêzen. Hoechst der net te wenjen of tydlik te ferbliuwen, lykas in
tourist. Of as de útfanhûzer dy't it rûm oan tiid hat, mar syn wei mar heal te
finen wit, dat er him ôffreget wat er der docht en yn' e gaten kriget dat it
der ek net om giet wêr't er is en likehurd ferjit hoe't er der kaam, omdat er wit
dat er meidertiid dochs wer ôfreizge is.
en route
Komme en gean, dat
liket tsjinstridich, mar it binne twa gegevens dy't inoar fine yn ien feit.
Reizgje! It ynwikseljen fan it iene plak foar it oare. Reizgje is it paad sykje
nei fertroude of frjemde oarden oer longerjende wegen, wylst de lucht rûkt as de
wolken, it lûd ferwaait as it stof op de dyk en it ljocht ferrint mei de wizers
fan de klok. Doarp, streek, stêd, lân. De reizger nimt it allegear
grinsferlizzend waar. Tagelyk ferdwynt de reizger ek figuerlik oer de kimen fan
it eachweid. Hy is ûnderweis yn de tiid. Hy fernuveret him oer de balstjoerige
wrâld, mar stoareaget likefaak dreamerich yn it lânskip fan syn gedachten. Wat
fierder as er komt, wat faker it ûnthâld him út de dize wei yn de macht kriget.
Benammen as er op in âld spoar belânet. Dan wurdt
in hinnereis ek in weromreis. Dan spylje him bekende bylden troch de holle en
krije bleke foto's in heuchlike toan.
A la recherche du
temps perdu? It soe kinne. Mar wêr sil er hinne as er werom is? Wat komt er
tsjin op syn paad? Hoe sil er it ûnderfine? Want in protte fan doe is grif
ferdwûn. It measte is him ek net bybleaun. Sykje?
Nei alle gedachten bestiet der gjin ferlerne tiid, allinnich in oare. Wat
weromfûn wurdt hoecht net perfoarst itselde te wêzen as dat wat men siket. It
kwytrekke ferline is likegoed te finen mei it ynderlik each. Yn dat weromsjen
leit de werklikheid fan it heden.
Abonneren op:
Posts (Atom)