It is hjoed de dei
in hiele keunst hearde ik ien sizzen, om te bepalen watst lêze moatst en wat
net. ‘Der is safolle’, sei er, ‘datst troch al dy boeken, krekt as mei de
beammen dy’t se koste ha, it bosk net mear sjochst.’ Hy hat gelyk tocht ik, der
is mear as genôch en it bliuwt in hiele toer om in kar te meitsjen. Fierder fûn
er dat it yn de measte gefallen fansels ek in kwestje fan smaak wie wat him
oerhelje koe, wat it kiezen, sa sei er, ek net makliker makke.
In drege keunst dus. De reklame en resinsjes, it ferliedlike fan it omkaft en
de populariteit fan de skriuwer, it joech lang net altiten de trochslach. Mei
it foarbyld fan de skriuwer woe er sizze dat guon boeken as winkelknechten
lizzen bleaunen, omdat de auteur en of syn wurk net elkenien noaske. ‘Of net
begrepen wurdt,’ heakke ik der oan ta. Hy knikte: ‘Alle keunst wurdt yndied net
altiten begrepen, soms leit him dat oan de keunstner, soms oan it wurk en soms
oan allebeide.’ Dat wienen we mei-inoar iens.
In kar meitsje - moast der noch even kwyt - waard ek dreger en dreger omdat
neffens syn ûnderfining de lêzer mei de jierren sinniger wurdt. It oerkaam
himsels ek. ‘Nim no dy tûzenen boeken dy’t elk jier útkomme’, krige ik mei klam
te hearren, ‘der bliuwe foar my mar amper in hantsjefol oer, omdat it sa’n
ôfgryslike protte fan itselde is.’ Hy skodde mei de holle. ‘Selden komst noch
in urgint boek tsjin dat der noch ta docht’.
Ik sei: ‘lykas dat Fryske boek, hoe hjit it ek mar wer? O ja, Sjappy! Dat is
oars perfoarst gjin pulp!’ Syn eagen ljochten
op en hy gnyske ynstimmend: ‘Bjusterbaarlik boek. Sa’nent komst mar ien kear yn
dyn libben tsjin.’