frede
In Gedicht
Soms klinkt in gedicht as
muzyk
yn de earen mei in meldij
dy’t it tinken suver
ferlichtet,
of do hearst in smertlike
serenade
foar in ûnberikbere leafde
út it djipst fan in
mankelyk hert.
Soms lêst in gedicht as in
roman
oer meislepende
minskelibbens
yn in fier lân dêr’t it
oarloch is
en in gedicht liket ek wol
ris wat
op in skokkende
dokumintêre
dy’t fol oangripende
bylden sit.
In gedicht kin by
gelegenheden
ek salvjend en treastryk
op guon
lêzers oerkomme of just
leadswier
en beladen, foaral yn de
kontekst
fan in slim sentimintele
ballade
of in yn memoriam dêrst
fol fan sjitst.
It bart inkeld ek wolris
dat in gedicht
earlik en plan út oan de
lêzer blike lit
dat respekt foar oaren en
tolerânsje,
likegoed as solidariteit mei
ûnderdrukten,
fûnemintele noarmen en
wearden binne
en o sa wichtich foar it
behâld fan frede.
fergees treinlêze
ûnder it kaft
In boek is it persoanlik eigendom fan de keaper of fan de persoan dy’t it kado kriget hat. Dat liket my in feit. En mei dy eigendomsoerdracht is de skriuwer it ferhaal dus kwyt. Dy hat der ôfstân fan dien en it loslitten op de lêzer. It publyk.
De goarre
![]() |
Titan Igor Mitoraj |
sinne
What You See Is What You Get
![]() |
People in the sun Edward Hopper |
De top
want mei read, giel en blau,
sels yn bryk bestjurre lagen
is in boei hingjend as in loftskip
yn it luchtliddige fan ferwachting,
likegoed fiktyf as feitlik, alle dagen
in beaken en in fêst ankerplak
foar fantasyrike geasten.
Monumint fan Takomstich gelok Frank Koolen |
it blau, it giel en it read
as de fleksibele komponinten
fan substansjele ideeën,
dy’t as plastyske projektilen
ek sûnder Mondriaan en Newman
mei fjouwerdiminsjonale kleuren
ús gedachten tekenje.
yn alle wetteleaze keunst
mei in astronomysk karakter,
dy't ferstienne herten
fan de swiertekracht ferlost,
om sa betsjoene in himelreis
oer de top fan de romtetiid
nei it universele fjoerljocht
fan de ferbylding te meitsjen.
aliën
KAPKAR / A7-29 X FT van Frank Havermans |
erlebnis
Datst dysels yn in boek tsjinkomst is gjin raar ferskynsel. Dat kin gebeure. Boeklêze is soms krekt as troch it rút ergens nei binnen sjen. Achter it glês bart fan alles en tagelyk reflektearret it de lêzer dy’t oan beide kanten liket te stean. It kin mei in tsjok masterwurk of mei in wat lichter boekwurkje, dat docht der net ta. It is mar hoe’t it each der op falt. Sels as it rút beslein is of smoarch fan fingertaasten dan kinst dysels noch as in dûbelsinnige manifestaasje yn dat oare universum treffe. Docht in skriuwer dat ûnbewust of is it opset sin? Dat lit him riede.
As lêzer kinst mei dy moeting dwaan watst wolst. Kinst de konfrontaasje út ’e wei gean omdat it dy besaud, mar kinst de ûnderfining ek as in ekstra diminsje fan it boek yn dy omgean litte.
Ik lit my troch de gewaarwurding fan mysels yn sa’n literêr fermidden graach ferrasse. Ik wol mysels wol tsjinkomme. As in aha erlebnis bygelyks of as de iepenbiering fan in Freudiaansk geheim. Net dat ik om sa’n dûbelgonger sykje, mar it soe moai wêze as it spegelbyld fan wurden yn myn eigen taal in wrâld opropt mei in bestimming dêr’t ik my thús fiele kin. In wrâld yn in oare tiid, dêr’t ik mei de frjemdling fan myn oare sels yn de kunde kom. In tiidleaze, ûnfergonklike reizger yn nijsgjirrige kontreien. In folslein nij karakter mei myn gedachten. Gedachten dy’t tusken heakjes pleatst wurde kinne en de sinnen mei-inoar yn ferbân bringe. Sa belibbest de wille en it fertriet fan it ferhaal yntinser en fielst de spanning better. In knappe skriuwer dy’t dat tusken de rigels troch foarinoar krije kin.