Trochsnee reis

Trochsnee minsken, trochsnee praat. Willekeurich tiidstip op in moaie dei.
Frou, yn ’e fjirtich, reade, slûke lokken, gluorket troch it rút, praat tsjin man, foar har oer. Freon? It skeelt al in jier as wat. ‘Hast de berjochten hjoed ek heard?’ Oare helte? Sjocht op it horloazje. ‘It nijs?’ Nimt twa froulju yn ’t foarbykommen nijsgjirrich op. Read hier draait nei him ta. ‘It waar!’ ‘Oh, it waar, nee, do?’ ‘Dêrom freegje ik it dy.’ ‘It bliuwt knap.’ ‘Hoe witsto dat?’ ‘Sjoch dan bûten; gjin wolk te sjen. ‘Hmm... it kin soms nuver hurd ...’ ‘Leau my no mar.’
Skraal fintsje faget slaggerich hier út ’e eagen wei. ‘Ist dieser Platz frei?’ Giet sitten. Ljochte pony en in sturt skoot deun by him oan.
Skeve petsjes en holle yn in kapusjon. Hiphop? Kaartspilers! Klaverjasse? Roffeljende knokkels. ‘Mei!’ Ha, toepers! Lange skonken skoppe ûnder de tafel troch. ‘Pas!’ Wer in roffel op it tafelblêd. ‘Dea!’ ‘Yes!!’ ‘Domme pûde!’ Blikje rûgelt op ’e grûn.
‘Wat wolsto ha?’ Blond, sinnebankbrún, goed foarkommen, komt oerein. ‘Kofje?’ Brune kop, donkere sinnebril, gnysket sûntsjes: ‘Nee, bier!’ 'Bier?’ ‘Ja, bier, wêrom net? Ik ha toarst.’ ‘Bah...bier rukt sa.’ ‘No, en? Ik ha fakânsje!’ ‘Doch jûn mar, nim ik in wyntsje.’ Sinnebril omheech, spotske eagen. ‘Dat wurdt kofje dus.’ ‘Mochtst ek wol in cola ha?’
Wibelich blêd mei gehakbal as trofee. Krús leech yn ’e broek, grauwe bealch, sechtich plus. Sjocht, siket, stoartelt, komt krekt goed. Ploft by âld minske del. Hûntsje âlet. Baaske racht.
Beuker oan heites hân wol op it smouske ta. ‘Mei net!’ Folle mûle mei gehak. ‘Docht neat, hear.’
Heit nimt famke op ’e skouders. ‘Sizze se allegear!’
‘De loft berint, sjoch mar!’ Read prúkje drukt noas tsjin rút. ‘Do mei dyn knap waar.’
Bern drave wyld en gysten by de tafels del. Ald minske gnoarret. ‘Kin dat net oars, moat dat hjir sa? Soks koe froeger net. Ik woe de âlden wizer ha!’ Ober hâldt him stil.
Gehakbal op. Hyst himsels en de broek omheech, hellet kofje. Ober rêdt de lêste blêden op.
Readferve tûfen dynje nei it húske. Grutte bôge om it grimmitige smouske hinne. Oare helte hellet noch in bier. Brune kop ûnder sinnebril sjocht him lydsum nei. Hiphoppers meitsje wille. Famke jankt, raast. Wol mei hûntsje boartsje. ‘Hûntsje ha?’ ‘Hâld dy stil!’ Optild wurdt se, op ’e nij, no nei bûten. Minsken wurde drok en warber. Wrotte har út de banken wei. Sette ôf. Nei de útgong ta. Of it autodek. Wachtsje! It is noch net safier. Hûnen blaffe. It duorret noch in hoartsje. 
Boat leit oan! ’Och Liebling, guck mal, jetzt sind wir schon da!’ 

Krisis

Wy sieten okkerdeis yn in etablissemint dat in namme hat op it mêd fan de skriuwerij, mar dat wie tafal en dat lit ik hjir fierder even bûten beskôging. We troffen inoar as âlde kunde - dat wie ek tafal - en dienen dêrom mei syn trijen in bakje. It wie noch ier op ’e jûn. It sil him oan de atmosfear lein ha, oars soe ik it net witte, mar ien persoan út it selskip moast wat kwyt. In kwestje dêr’t al langer op om stind wie, safolle die daliks bliken. Guon minsken ha wolris muoite om harsels frij te uterjen en dat wie mei dizze ek sa. It wie oan it hiele hâlden en dragen te fernimmen. Mar it hege wurd kaam der lang om let dochs út.
‘Ik moat jim wat fertelle.’ Sa begûn it. It hoegde noch net folle ruchtberens en we moasten der net te folle fan tinke. It wie dúdlik in bekentenis. Dat kin dus ek sûnder drank, tocht ik op it puntsje fan de stoel. De kofje waard krekt foar ús delset. As skroeilucht foar de brân naam de spanning stadich ta, mar de wurden klonken noch aardich koel, doe’t se fan it iene momint op it oare loskamen.
‘Ik bin fan doel en jou in boek út!’ rûgele it oer de tafel. De stim trille al in bytsje. De sprekker wie it hjitte aai kwyt en skeakele de oandacht hiel taktysk direkt troch nei my.
‘Dat hasto ek wolris by de ein hân, net? Hoe moat ik dat oanpakke?’
Ik ferskeukte, licht skrokken, want ik bin net ien dy’t graach rie jout. Dêr ha ik myn ôflear wol fan hân. Op ien of oare wize beteart dat faak net goed. Ik luts wat oan ’e skouders, drok rierend yn it bakje kofje mei neat der yn. ‘Och...,’ fierder kaam ik net. It binne minne tiden hie ik sizze wollen. De tredde persoan oan tafel rêde my lykwols út de penibele situaasje.
‘Ha, in boek útjaan, hoe betinkst it? Is dat noch wol fan dizze tiid?’
De aspirant skriuwer stammere dat elk minske dy’t him oan de driuw fan ferburgen talinten oerjout, der op in dei ek wolris mei foar it ljocht komme wol. Ik fûn it moai sein.
‘En wat foar boek mei dat dan wol net wêze?’ wie it wjerwurd.
‘In Frysk boek!’
It wie op slach stil. De hiele saak like mei te harkjen. Wa’t de earen opstuts wie tsjûge fan it neikommende petear. Ik wie ek sa’n taharker en bemuoide my der sa min mooglik mei. Lit it in foargefoel west ha, want achternei besjoen tink ik, dat ik de bui al hingjen seach. It binne myn wurden dus net, dat sis ik der mei klam even by.
‘Ha, in Frysk boek dus! En ek noch wol útjaan litte, toe mar! Dat der no noch guon binne dy’t dat oandoare, dêr falt my de bek fan iepen.’
‘Hoe sa?’, sei de skriuwer yn spee ferwûndere. De fûle reaksje kaam dúdlik hurd oan.  
‘No, dat is samar net klear. Bist wol op ’e hichte mei alle tûkelteammen dy’t dat opsmyt? Witst eins wol wêr’tst oan begjinst?’
‘Dêrom freegje ik it ommers’, wie it ferwar. Helpleaze eagen seagen my oan. Ik sei neat.
‘No, dêr kin ik dy wol wat oer fertelle. Wat sis ik? Ik kin der wol in boek oer skriuwe!’
Ik lake stil wat mei it grapke mei.
‘Der wurdt fan grute', gong it stoef fierder, ‘dat it tsjintwurdich in hiele poepetoer is. Sjoch, yn it ferline kaam it noch wolris foar dat je ergens, bygelyks op 'e merk of op ’e mar, samar in útjouwer tsjinkamen. Dy sei dan: stjoer mar ris wat op, en dan kaam it wol yn oarder. Mar, dat wie eartiids, sokke útjouwers binne der spitigernôch net mear. Hjoed de dei giet alles hiel oars. Se ha no in nasjonale karkommisje of sokssawat oprjochte. De namme is my even ûntsketten, mar dêr moatst dus it manuskript hinne stjoere. Dan giet der earst ien oer gear dy’t útmeitsje sil at it wol wat is. Feitlik giet it om de fraach at it wol wat wurde kin. Want it moat fansels perfoarst sa, sa’t in oar tinkt dat it moat. En dêr wurdt de skriuwer dan by holpen. Dêr ûntkomt er net oan.
‘Ho, ho, ho’, ûnderbriek ik it referaat,’ dat liket my nuver spul, kloppet dy gong fan saken wol?’
‘Ik kin mei namme en tanamme neame wa’t der mei te meitsjen hân hat, en leau my no mar, it is in strange kommisje, dat wik ik dy.’
'Je hoege der dochs net lykas eartiids foar te tekenjen wol?’ sei de oansteande skriuwer mei in benaude blik.
‘Dat hearst my net sizzen, mar ast skriuwer wurde wolst silst op 'e knibbels moatte, oars kinst in boek wol ferjitte.’
‘Binne der soms noch mear betingsten om dêrfoar yn ’e gading te kommen?
‘It moat literatuer wêze!’
‘Literatuer?’
‘Ja, literatuer; wat aparte teksten en net maklik te begripen.’
‘Ik skriuw ferdomme literatuer!’
‘Ha, dêr giesto net oer. Dat beslisse oaren!’
‘No, no, no’, brocht ik der tusken,’ sa slim sil it dochs net wêze?’
‘It is bûge of barste’, sei de kommentator tige wis fan himsels. ‘It is sels al sa mâl, dat der fan in skriuwer dy’t net om lyk woe sein waard, dat it spitich wie dat se him net ophong hienen.’
‘No, no, no' , sei ik wer, ‘wêr hast dat wei? Fan it ynternet tink? Dêr skriuwe alle idioaten ommers alles mar op wat se tinke. Dat hat dochs neat mei literatuer te krijen?’
It leppeltsje foel my út ’e hannen en mitere op ’e grûn. Alle gesichten draaiden ús kant op.
‘It sil dyn famylje mar wêze’, sloech ik de gek der gau mei.
‘Wa? Dy’t ophong wurde moat?’
‘Nee! Dy’t it seit, fansels!’
Ynienen gong de doar iepen. Ik waard der kjel fan. In frommes kaam der yn. Se gong by de taap sitten. Bokkige skouders seach ik, soks falt fuort op.
'It sil wol wat tafalle, soe’t net?’ besocht de Fryske auteur to be noch wat sinnichs te sizzen.
‘Neffens my komt it fan de krisis!’ sei ik, it begûn my ek wat te begrutsjen.
‘Hast al wat ynstjoerd?’ krige de oankommend skriuwer pleagerich te hearen. Der waard net wachte op it antwurd. ‘It skynt dat je yn ’e measte gefallen der hielendal noait wer wat fan hearre.’
‘No, no, no...’ Ik sette it kopke del, de kofje wie stienkâld. Ik hie myn nocht. Je moatte de dingen ek net al te swart meitsje. ‘Dat is my noch noait oerkaam. Se ha om 'e kwaliteit noch noait wat fan my wegere!’
‘Noait?’
‘Nee, oant no ta noch noait!’
Doe’t ik it sei, krige ik daliks it nuvere gefoel as hie ik tefolle sein. Skichtich seach ik oer it skouder. Nuver, no?
It frommes oan de taap wie fuort.
 

Dûns fan de stilte


Wy rinne in slach troch it park en sjogge hieltyd omheech, omdat der neat te sjen is. De loft is leech sûnder wite spoaren en like skjin as flak nei de skepping. In stielblau dak mei de djipte fan it heechste. ‘Sykjend nei moaie wurden foar it heldere sicht sjocht Vondel grif mei in loddereach op ús del’, sis ik by syn stânbyld. It is sneontemoarn, alwer sa’n nuvere dei dat der net flein wurdt.
Fan it Vondelpark is it mar in eintsje rinnen nei it Leidseplein. Yn in it serene Hotel American drinke we in cappuccino. It is altyd wer in oare wrâld, sa’n stêd. In oard fan rêsteleaze reisgers. Se komme rûnom wei en wolle oeral hinne. Ik fertel fan de jonge soldaat dy’t santich jier lyn op syn ienentweintichste mei de trein troch Amsterdam kaam is. Yn in frachtwagon, as gefangene fan de besetter! Underweis nei de striid is it lot fan it lân troch fleantúgen boppe in oare stêd besljochte. De trein ryd streekrjocht nei it ynternearringskamp. In wapen hat de soldaat en syn maten net yn hannen hân. ‘Dat ferhaal begjint hieltyd mear op fiksje te liken’, sis ik, ‘it soe nochris opskreaun wurde moatte, dan bliuwt it langer bewarre.’
Even letter rinne we lâns de grêften. Wat fierder je fan hûs binne, wat tichter de skiednis jin op ’e hûd liket te kommen. Op de Prinsengracht wachtet in lange rige bûtenlanners foar de yngong fan it Anne Frank hûs. De lêste wente fan it Joadske famke foar dat se ôffierd waard nei it ferneatigingskamp. Har ferhaal is net ferlern gong. In eintsje fierder om ’e hoeke fernuverje we ús om in Japansk húshâldinkje. Heit, mem en twa bern wolle om de beurt mei it behindige byldsje fan de ferneamde deiboekskriuwster op ’e foto. Bylden dogge der it swijen ta, mar ha wol wat te fertellen. Sa gean ferhalen op reis.
Rjochting de Dam moetsje we Multatuli, alteast de búste fan Eduard Douwes Dekker. Strider tsjin ûnrjocht. In skriuwer mei in kop. Dat hat de byldhouwer goed troffen. Fan deade minsken binne in protte stânbylden. De byltenis stekt faak net sa nau, en krekt dêrom liket it altyd op deselde dy’t it wêze moat. In bytsje stêd wol syn ferneamde deade boargers graach earje, of is it ferearje? Skriuwers, dichters, skilders en striders foar de frijheid moatte allegear in poadium ha. Mei monuminten wurde yn ’e regel de anonime deaden betocht, lykas by it paleis op de Dam. De grutte wite betonnen pyloan wiist as in warskôgjende finger nei de lege blauwe loft. It measte folk sit der yn ’e sinne mei de rêch nei ta. ‘Sille we ús ek even deljaan,’ stel ik foar. It sit net noflik. Skoarjend gean we fierder en ferdwine yn de minskestream.
Amsterdam is in stêd fan brêgen, se bringe ús op it plak dêr’t we wêze wolle: De Hermitage oan de Amstel. We komme foar it wurk fan de pioniers fan de moderne keunst. Skilders dy’t krapoan hûndert jier lyn foar it earst ynderlike ferhalen yn elemintêre kleuren en flakken stal joegen. In revolúsje sûnder wapens. It monumintale ‘Dûns’ fan Matisse hinget pal tsjinoer de komplekse gaos fan Kandinsky. De triomf fan it libben oer de dea as tsjinhinger fan de abstrakte ‘Komposysje VI’ op it tema fan de sûndfloed. Dat binne nochris ferhalen. Ikoanyske bylden dy’t je net wer kwytreitsje.  Taal fan muzyk sûnder lûd, yn in dûns fan stilte. 

In fraachstik

Ik stean yn ’e hoeke fan de poëzij. It sammelplak fan sprekkende keunst op papier. De biblioteek hat der fiif planken fan elk trije meter foar ynromme. Net folle, soenen je sizze. Dat falt lykwols wol wat ta, want der stiet fan alles. Rau en ryp! Wat op it earste each in winkeltsje yn twaddehâns boeken liket, is feitlik in flinke kolleksje bondels yn alderhande kleuren en formaten. De bûtenkant hat by in soad útjeften aardich wat omtinken krigen, mar dat jout fansels gjin garânsje foar de kwaliteit oan de binnenkant. Al kin je fan tinken wol ha dat de kreaste kaften in fintsje mear ha as in bears. De paperbacks en pockets hoege lykwols gjin ûnderstek te dwaan foar de ynbûne, lúkse eksimplaren. Hawar, alles byinoar is it dus in knap stikje poëtysk behang dêr’t de echte leafhawwer nei alle gedachten wol oan syn gerak komme kin. Dochs sil persoanlike smaak de trochslach jaan moatte om der byt op te krijen.
De yndieling fan de hiele hannel mei wol besjen lije. Bûtenlânske talen stean byinoar, lykas it Hollânsk. Tiidfakken ûnderskiede klassyk en modern. En - my tinkt om it alfabet gjin geweld oan te dwaan - de Fryske dichters binne der moai trochhinne mjokse. Bêst genôch.
Ik bin dus – ik kom der wolris faker - yn de biblioteek. Diskear mei in prangjende fraach: Wat is poëzij? Dat it keunst is mei taal, dat seit himsels. Mar bestiet der ek in definysje foar? Wat is bygelyks de djippere betsjutting fan poëzij, dêr giet it my feitlik om. In formule! Ik wol it geheim fan de dichter bleatlizze.
It is in ambacht datst leare kinst sille guon sizze. Oaren hâlde it miskien op in ôfwiking dy’t yn ’e genen sit. In oanstriid sûnder rem. Dy driuw seit eins allinnich wat oer de dichter en neat oer it wêzen fan de poëzij. Nuodlik spul dus, om der achter te kommen wat dichtsje ynhâldt. It giet om wurden, klanken en ritme, dat is dúdlik en at it meiwierret dan smyt in gedicht ek noch wolris aardige bylden op. In goed gedicht hat meardere lagen, wurdt der wol sein. Leit de dichter him dêr op ta, freegje ik my dan ôf? Of komt it omdat de lêzer it sa sjocht. In goed gedicht is in lânskip fan emoasjes dat in libbensgefoel yn him hat, sizze de kenners. Dat docht my wer wat te folle oan fakânsje tinken.
Ik stean dus foar in literêre muorre. Ik pak in boek en blêdzje wat yn it sammele wurk fan in ferneamd dichter. In boek mei in lêslint! Dat seit genôch! In dichter mei in lintsje, dat kin de minste net wêze. Aldergewoante sykje ik earst nei in sonnet, in metoade om it wurk nei myn eigen mjitstêven te hifkjen. In moai sonnet is in brevet fan fermogen. Sa kom ik in aardich fers tsjin mei de nijsgjirrige rigels:
‘It wurd is fan ús / it wurd is oan ús / mar wat ha je te sizzen?’
Wol in dichter dan wat fertelle? Moat in gedicht in boadskip ha? Moat de lêzer in gedicht überhaupt begripe? It fraachstik fan de poëzij ropt hieltyd mear fragen op. Krekt as in protte gedichten. It sil wol in diel fan it fenomeen wêze. Dat je net altyd rjocht snappe wêr’t in gedicht oer giet. En dat je net hoege te begripen wat poëzij is. Mar dat sinnicht my net. Ik sil thús dochs noch mar ris even op Google sjen, at ik dêr it ferlossende antwurd fine kin.

Fan âlde tiden en rike boarnen

It hjir nei kommende nuveraardige stikje tekst komt út in tiid dat efternammen in generaasje oersloegen. It is sûnt heugenis en mei krektens, dy’t har te priizgjen is, troch it neiteam fan Atze Weabes algeduerich fan heit op soan troch de ieuwen hinne bewarre bleaun. Goed besjoen lit it faaks in nij ljocht skine op in oar bjuster stikje skiednis út it fiere ferline.  

WETTEN THES LANDES
Thet is the riucht thes landes mei’t aller monnen and frommesen twisken salta see and thsiustre geaen and lannen lijck to bûgjen and te hâlden oan the plicht fan de wâlden, to anderdian ther hit leit.
Kêst I:
Hwaso ayen eth sprekken thes memmes taal ferret, hi in ta berjuchte toe anderdiane and te beteljen fan iene heales pondes bûter.
Kêst II:
Lju ther the sprake oppenbere spuie mei betochten wurden, and hwaso him also de heusfrede dêrta te ferbrekke, wert te beteljen mit twa heule weten brea.
Kêst III:
Soe huck mensche ther imme scada ti tha sibbena deth; faders and moders thet hiu achte ple and plicht fersake; dieth sinnes kindes ûnmûnich fon hires memmes tale yn thi  landes twisken thi niwelkalda wetter and eke wâlden yn frjemde tonghen sprekke litte. Wier, wier minsken, wha twisken it himelske ferwulft en thi sânige grûn en tierige greidelonnen yn wrydske pracht hires sprake net achtet, de wanlatighe thy scil betale.
Sa kompt thi domme sckepsels an da sculde, so libje sy ivich yn skande and werde sy berjuchte dertoe thi scade te beteljen mit, net inkeld bûter en brea, mar ek mit iene tsjokke griene tsiis.

Alsa set en stelt gersmoanne ien MCCXXXX and bysegelet mith ta londes segele.

Hoe sit dat eins?

Doe’t ik lêstendeis yn it Frysk myn berteplak trochjaan moast, ha ik nei wierheid opjûn dat ik op ’e Boelensloane hikke en tein bin (sis mar: út it aai krûpt en as wâldpyk de wrâld yn stapt). In skoftke letter krige ik de biografy, dêr’t it foar ornearre wie, te lêzen. Ik seach dat se it feroare hienen. Der stie: berne yn’ Boelensloane. Dus net ‘op’ sa’t ik miende dat we eartiids altyd seinen. Ik bin dus berne en ha wenne, rûn, boarte en fytst ‘yn’ Boelensloane. Dat wie nij foar my. Makket dat wat út? Nee! Mar soks is al nijsgjirrich en set ta tinken. Want op guon plakken, of moat ik sizze ‘yn’ guon plakken is dat oars. Je winkelje op ’e Gordyk, bouwe in feestje op ’e Feanhoop en frije dogge je bygelyks op ’e Harkema. Wêrom dan net kuorbalje op ’e Boelensloane? No soe it sa wêze kinne dat it komt troch it wurdsje ‘de’, wat foar dy oare Fryske plaknammen op de offisjele kombuorden stiet. De Harkema, De Gordyk en neam mar op. It wurdsje ‘de’ stiet by myn witten net op it plaknammeboerd fan Boelensloane. Is ús dat wurdsje soms troch de gelearden ûntstellen? It soe samar kinne. It kin fansels ek likegoed in oare reden ha. Ik wit it net. Taalwittenskippers ha oeral wol in regeltsje foar. Dus doe ha ik de boeken der mar ris even op neislein. En wat die bliken? In âld Frysk wurdboek en it nij Frysk Hânwurdboek jouwe my allebeide ûngelyk. It soe dus al ‘yn’ wêze moatte en dat wol my mar min oan. Mar ik lis my der by del, want de wrâld is der net mei ferlern en der binne samar wer nije saken dy’t je dwaande hâlde. Ik seach nammentlik yn it wurdboek ek wat oars. By Boelensloane stie in ferklearjend wurd dat nuver op my oerkaam. Der stie: heidelju en fierder ek noch heideman. Gjin heidefrou of heidefamke, mar heideman. Wat yn ’e weareld is in heideman fregest dy dan ôf. No, dat sil ik fertelle. It is in skelnamme! Lykas heidepyk en heidsjer of harkyt. Heideman is in bynamme foar ien dy’t op ’e Boelensloane wennet. Ha ik noait witten. Wa hat dat betocht fregest dy dan ôf. Soks raast dochs oan ’e protters? Ik kin my noch hiel wat skelnammen fan doe yn ’t sin bringe, dêr sil ik it no mar net oer ha, mar heideman wie nij foar my.      
Tafallich kaam ik koartlyn op in moaie dei troch myn berteplak. It doarp lei der lykas altiten kreas by. Wat wennet it heidefolkje hjir dochs moai op ’e Loane, tocht ik. Mar de twivel oer de namme krige my ek wer yn ’e macht. Dat sadwaande ha ik de kwestje fan ‘op’ en ‘yn’ nochris foarlein oan in âld Loanster. In wiis man op jierren. Sokken kinne it witte. ‘Moaie tiid hân dêr, jonge’ sei er, ‘it is in poerbêst plak! Se meie my skielk wol op ’e Loane bedobje!’
Sjochst wol, tocht ik, ik ha dus wol gelyk!  En de measte Loansters sille it my seker net ûntstride. Dat in oar kin sizze wat er wol, mar dizze heideman is berne ‘op’ De Loane en nergens oars. Of is it Leane? It heucht my dat guon ek wolris seinen: Ik kom fan de Boelensleane. Hoe sit dat eins? Is it no De Loane of kinst ek sizze fan De Leane? Wa’t it wit mei it sizze en lit it oars mar sitte. It is al slim genôch dat je yn in offisjeel Hollânsk stik opjaan moatte dat je berne binne of wenje yn Boelenslaan, want dat snapt bûten de grinzen ommers hast gjin minske.  

De weareld wyt

In wite winter is moai. In wite winter is ek lestich, hielendal at it lang duorret. Mei oare wurden, in lange, wite winter kin dy nuver yn ’e besnijing ha. Benammen ast fan de fyts gebrûk meitsje moatst. Op smelle bannen is it faak in hiel spul om der troch te kommen. Boppedat kinst de bonken wol brekke. Dêrom is it soms net ferkeard en lit by’t winter de fyts stean. Dat ha ik dien! Ik ha mei de sniebrut mear as acht wiken lang net fytst. In bysûnder barren! Want it heucht my net dat my soks oait earder oerkaam is. Wat ek bysûnder is, is dat it libben sûnder fyts gjin muoite kostet. Goed besjoen is in fytsleas bestean in bjusterbaarlike ûnderfining. Dat hie ik net tocht. Fan ôfwenne wie gjin sprake. Mentale en morele problemen fanwege it gemis sieten my net yn ’e wei. Der is nammentlik in poerbêst alternatyf. En dat is rinne!
Skoechsoal fersus bânrubber dus! It lûd fan de winteljende speaken makke plak foar it ritme fan de stap. Oer tegel, klinkert of tarredyk makke ik stap foar stap fannijs kontakt mei de ierde. Feitlik in normale gong fan saken. In minske is ommers as rinner mei twa skonken berne! De beskaving is der mei út ein set. Rinne is tiidleas!
In goeie rinner is net hastich. Wa’t stapfoets troch de wrâld giet jout de tiid syn gerak. It hat gjin doel en jei, traapje of draaf de jachtsjende massa achternei. Wurdt mar ynhelle! Lit dy mar foarby gean! Reitsje mar út it sicht! Dat gong faak yn my om, wylst ik, as in Aboriginal yn de spoaren fan de âlden, my troch in weareld wyt it paad socht. Tuike oan! Dat is perfoarst gjin lijen. It kin wol wat minder.
Ik rin noch altyd, alle dagen wer. It binne gjin lange tochten dy’t ik ôflis. Kilometers te foet litte har net maklik telle. Ik gean wannear’t it my útkomt en ik nim de wei dy’t der leit. Gean is in oar wurd foar reizgje troch in ynderlik lânskip. Dêr is ôfstân ûndergeskikt oan de lingte fan it koarte bestean. Dêr ferdizenje de grinzen yn de djipte fan it tinken.
Ast yn in mantra fan frije gedachten de iene foet foar de oare setst, dan soest tinke datst net de iennichste bist. Dan fielt it hast of rint der ien mei dy mei. Mar dat is net sa. Geandefoets op paad en wei wêze is iensum wurk. Elke stap dochst allinnich. Komst inkeld dysels as in oaren tsjin. De einzelgänger dy’t tichter by himsels as by in oar is. Hy is de ik, dy’t ik seit at er it oer himsels hat. De rinner! Net mear op jacht of op ’e rin. Yn de snietiid is er ûnderweis nei it griene lân mei de kleur fan de maitiid en de waarmte fan de simmer.

De ûnfolsleine stêd

De snein rint nei de ein. Yn in trachter fan romte en tiid bringt it paad my nei in wenplak dat al lang gjin doarp mear is. It is filefytsen de lêste kilometers. In grutte kliber ienrjochtingsferkear slút mienskiplik de rigen. Ut alle hoeken wei sette de ynwenners op hûs oan. Thús is dêr’t de mage neat te koart kriget. Jong, âld, slûch en slim, alles sil sa njonkelytsen by de tafel skowe of yn ’e bank mei in itensboard op ’e skoat foar de televyzje krûpe. Net al te bot yn noed gean ik der fan út dat it my letter wol slagget en fyn foar de nacht in plakje om de holle del te lizzen. Earst sil ik in slach om: de boel ris hifkje. Faaks is der in saak dêr’t se my in goed miel foarsette kinne. Myn thús is dêr’t ik mysels oanhelje.
De dyk rint út it noarden wei streekrjocht it sintrum yn, oant it net mear tastien is om troch te riden. De winkelstrjitten binne ornearre om te kuierjen. Fytsers lûke har der net folle fan oan. Jachtich strûze se oer de sierklinkerts tusken de glêzen pijen troch. Fierder is it der leech en deadsk, inkeld in klokkespul bingelet yn de fierte in sangerjend deuntsje. Ik swalkje om it winkelgebiet hinne. Fername en gewoane hûzen glide njonken my del. Kantoaren, parkearplakken, flats en keale hoeken sjit ik wat hastiger foarby. Oeral deselde wenstige bou-eleminten. It wol net echt wat lykje. It kin ek oars. In pear blokken âlde wenten rinne der wat út. De reade, giele en blauwe kezinen tsjûgje fan in styl dy’t him noch aardich jilde lit. It soe lykwols net ferkeard wêze en fervje de gevels wyt.
Flak foarby in rotonde draai ik alwer sa’n rûn omleine krusing op. Utsjen is de baas. Wat in fytser yn ’e regel hâldfêst jout is hjir weilitten. Gjin boerd of in fatsoenlike streek op ’e dyk te bekennen. De sterkste en de swakste ha hjir allebeide likefolle te sizzen. Demokratysk wurde se twongen en diel deselde romte. Dat liket himsels knap te rêden, mar de kop moat der wol by! Wat is it? In plein? It sil wol.
Oer de ynrjochting is grif mei beliid neitocht. Gjin barsten lieding, mar fonteinwetter spuitet op ferskate plakken hast in meter ta de grûn út. Keunst sûnder boadskip. As in fisk yn it wetter lavearje ik der soepel trochhinne. Romte genôch. Romte dy’t wat mist! In stegerjend hynder mei in generaal op ’e rêch of in mânske obelisk ûntbrekke. Mar it is wol in plein! Hege gevels, glês spegelt en moarmeren muorren blinke. It is in strak plan dêr’t de jûnloft op del sjocht. Oan ’e kâlde kant, dat wol, ik mis it kleurpalet fan saniis.
Tusken de bankgebouwen en kantoaren stiet tsjinoer de skouboarch in restaurant. It sin is der fuort by. Ik sil ite yn it besteklike hert fan in ûnfolsleine stêd. Binnen skolperje beskieden pianoklanken oer de lege tafels, bûten rint it perpetuum mobile fan auto’s en fytsers oanienwei troch. Minsken te foet blike in lestich ûnderdiel yn it systeem te wêzen. Somtiden driget de stream yn it rêd fêst te draaien, om der justjes letter oan in willekeurige kant dochs wer út te giseljen. De fonteinen brûze algeduerich troch. Net ûnaardich stel ik fêst. Mar it gemis opponearret him op ’e nij. It each fan de draaikolk is te leech, de sirkel dêr’t it ferkear omhinne wuollet is in bulte túch en ien lampepeal, net mear as in skerne mei in flagge. Op sa’n fruchtber plak heart eins in monumint te stean. Nee, gjin krystbeam, dat is te maklik tocht. In nijerwetske opstalbeam as symboal fan lykweardich rjocht, dat is miskien in better idee. Of oars in moderne útfiering fan in hiele grutte libbensbeam. In hjoeddeiske Yggdrasil yn blikkerjend stiel of read rustkjend izer. Ja, dat soe wat wêze. Grutsk, monumintaal en ymposant! My tinkt, in moai putsje foar in smid dy’t it rom sjocht. In tsjoender dy’t mei de hannen izer bûge kin. In keunstner dy’t mei fjoer ta de ferbylding sprekkende skulptueren skept. Sa’nent moat dochs wol te finen wêze om dit plein fan de ferlerne romte in siel te jaan?

Wêrom werom?

Yn welke tiid soesto dan weromgean wolle?’ De fraach wurdt my steld troch in earstejiers studint skiednis. Hy leit langút op ’e bank. Op syn boarst leit in iepenteard boek mei de rêch nei boppen: A short history of midievel Europe. Lêsstof foar in kolleezje nim ik oan. Hy is noch lang net oer helte. Myn antwurd is blykber it omtinken wurdich, de holle komt stadich omheech. Ik tref him inkeld faker by syn âlden thús. Meikoarten sil dat feroarje. Hy siket in keamer yn ’e stêd, altyd dat busreizgjen is mar fet saai. Ik kin ’t my skoan yntinke. It is hiel wat oars as weromreizgje yn ’e tiid. Dat ûnderwerp kaam te praat omdat ik nei in motivaasje foar syn stúdzje fiske. Ut belangstelling! Mar leave deugd, werom yn ’e tiid? Soks is noch noait by my opkaam. Neffens him is skiednis fet moai, je soenen it yn ’t echt meimeitsje kinne moatte, dat liket him hielendal te gek. De holle sakket en hy begjint te zappen. ‘De Twadde Wrâldoarloch’, seit er wylst er by in stikmannich stjoerders del skaait, ‘dat is in tiid dêr’t ik wol ris yn omstappe wolle soe.’   
‘O ja?’
‘Ja, net om de ferskrikkingen hear’, ferûntskuldiget er him, ‘mar it deistige riden en farren. Sa’t de minsken doe libben, wist wol?’
Ik ha myn twivels, mar ik knik. ‘Nijsgjirrich!’
De slach by Waterloo liket him ek wol wat. Ik besykje my in byld fan syn idee te meitsjen. ‘Bedoelst krekt sa as mei de tiidmasine fan professor Barabas?’ Flauwe fraach fansels, bytsje bernich, hie ’k net stelle moatten. Ferkeard tocht!
‘Ja krekt, fet cool man!’ fearret er oerein. Tagelyk lûkt er syn mobyltsje út ’e bûse en lêst flechtich in berjocht út it heden. Sit it moderne libben him sa ticht op ’e hûd dat er dêrom longeret nei âlde tiden freegje ik my ôf? It slagget my net om fierder werom te gean dan nei it begjin fan myn eigen jeugd en dat hellet de oarloch net.
‘Ik bin gjin man fan it ferline, dêr ha ik al genôch fan,’ sis ik, ’ik stap leaver foarút yn ’e tiid, sa lang at it noch kin.’
Op it grutte flatscreen finster flitse de aktuele nijsberjochten yn nanosekonden foarby. It mobyltsje ferdwynt wer yn ’e bûse.
‘Silst ek nei Avatar?’ freegje ik.
‘Nei dy science fiction film?’ It boek gliidt him fan ’e skoat en falt tichtklapt op ’e grûn. ‘Dat is dochs allegear optochte ûnsin? Skiednis is wier bard, dêr kinst noch wat fan leare.’
‘Tochtste?’ Ik hâld myn betinkings foar my. ‘De takomst wurdt ek skiednis, lykas wysels,’ wriuw ik him ûnder de noas. De wittenskip fynt hieltyd nije dingen út, der stiet it minskdom noch hiel wat te wachtsjen. Tink dy ris yn, oait stappe we nei alle gedachten mei behâld fan de eigen identiteit yn in oar omskot op ’e dyk om.’
‘Dat kin yn in twadde libben fan Second Life op ynternet al lang.’ Hy seit it mei in hâlding fan: hasto noch noait fan heard tink?
‘Hoe bedoelste?’ spylje ik wat ûnnoazel, ‘as in libbensechte robot yn in trijediminsjonale wrâld?’
‘Ja.’
‘Krekt as in Avatar?’
‘Ja, presiis!’
‘Om ûnstjerlik troch de tiid te reizgjen en besit fan de ivichheid te nimmen?’
‘Hm..?’
‘En tegearre mei in keunstmjittige yntelliginsje yn ’e hoedanichheid fan in moai frommes troch cyberspace om te sweven?’
Der rûgelt him in iPod-dopke út it ear. It kontakt is even fuort. Der wurdt neitocht. 
‘It wie in spannende film,’ gean ik fierder, ‘it pakte al hast ferkeard út mei dy ferrekte oarloch, mar dêr kinne we miskien noch wat fan leare.’
Syn gesicht ferlúkt en hy komt oerein. 'Wêr draait er?', freget er ynienen happich. 

Te Winter



Slommerjend fertutearzje de linen
en fernuverje de eagen har oer
it sa hoeden skûljen fan de natuer
mei’t de lûden yn it wyt ferdwine

Mankelyk skeel lit de bylden skine
kristalklear en yn bedimme kleur
fan de dagen út in bernich besleur
dy’t it ûnthâld mei it no ferbine 

Ik skriuw wiffe wurden, lis in spoar troch
ticht besnijde seeën, fingers prykje
yn in stille wrâld, mar dochs optein

skou ik myn namme, ik skrik en sjoch
slytske kapitalen, sinnen stykje,
it is de winter fan de jongerein.